Ce bem, ce mâncăm. Care sunt apele minerale naturale sigure pentru consum

06 Iul 2015
Ce bem, ce mâncăm. Care sunt apele minerale naturale sigure pentru consum

Cum vara s-a instalat şi se anunţă deja caniculă, în cadrul campaniei „Sanătatea din etichete” ne vom concentra asupra a ceea ce bem. Este ştiut faptul că apa, minerală, plată sau de izvor, este cea mai recomandată pentru hidratare, şi nu numai pe timp de caniculă.

În România, sunt recunoscute 66 de ape minerale naturale, lista fiind actualizată anual de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM), şi publicată în Monitorul Oficial. Această listă cuprinde denumirea comercială, denumirea sursei şi locul de exploatare a fiecărei ape minerale.

Apele minerale recunoscute oficial în România sunt: Alpina Borşa , Amfiteatru, Apa Craiului, Aquatique, Aqua Carpatica (Izvorul Băjenaru), Aqua Carpatica (Izvorul Haja ), Aqua Carpatica (izvorul F2 Păltiniş ), Aqua Sara, Aqua Vital, Artesia, Băile Lipova, Biborţeni (izvorul Biborţeni F8 ), Biborţeni (izvorul Biborţeni F9 ), Bilbor (izvorul F1 SNAM), Bilbor (izvorul Q1), Bodoc, Borsec (izvorul Borsec ), Borsec (izvorul Făget BORSEC), Bucovina (izvorul C7 Secu ), Bucovina (iyvorul Roşu ), Buziaş, Carpatina (izvorul Domogled), Carpatina (izvorul Toşorog ), Carpatina (izvorul F20B Lipova), Carrefour, Certeze, Cezara, Cheile Bicazului, Cora, Cristalina (izvorul FI ),Cristalina (izvorul A1 ),Cristalul munţilor, Dealul Cetăţii, Dorna (izvorul Dorna Candrenilor ), Dorna (izvorul Poiana Vinului ), Hera , Izvorul Alb, Izvorul Minunilor, Izvorul Tămăduiriii, K-Classic , Keia, Lipova, Lithinia, Oaş, Perenna Premier, Perla Apusenilor, Perla Covasnei, Perla Harghitei (izvorul F1, F2 ), Perla Harghitei (izvorul FH2 ), Perla Harghitei (izvorul A2), Poiana Negrii, Rarăul, Saguaro (izvorul F3 ), Saguaro (izvorul F2 SNAM ), Saguaro (izvorul F4 Roşu ), Sestina, Spring Harghita, Stânceni, Tiva Harghita, Tuşnad (iyvorul Tuşnad ), Tuşnad (izvorul Tuşnad Nou ), Valea Brazilor, Valea Izvoarelor, Vâlcele, Zizin şi 7 Izvoare.
În România mai sunt comercializate şi ape minerale naturale recunoscute de statele membre UE, lista acestora fiind publicată în Jurnalul Oficial al UE.

Eticheta, un mod de informare şi educare a consumatorului

Cu o asemenea ofertă, oamenii îşi formează obiceiurile de consum, fie raportându-se la un brand (de câte ori nu am auzit spunându-se: e bun, că e de firmă!), fie prin citirea etichetei de pe un produs, fie la recomandarea unui specialist, fie testându-le personal. Mai nou, au apărut pe internet forumuri tematice unde, cei care vor să achiziţioneze un anumit produs, pot afla amănunte de la cei care l-au testat. O soluţie criticată însă din cauza subiectivismului sfaturilor oferite.

Majoritatea dintre noi, probabil, citesc etichetele unui produs înainte de a-l cumpăra. Dar ce trebuie să aflăm din ele?
Ordonanţa nr. 21/1992 privind protecţia consumatorului prevede dreptul consumatorilor de “a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.

Şi Codul consumului stabileşte dreptul consumatorilor de a fi informaţi complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, unul dintre scopurile corectei informări fiind „educarea în calitatea lor de consumatori”.

Ordonanţa privind protecţia consumatorului prevede, totodată, că „informarea consumatorilor despre produsele şi serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare şi caracterizare ale acestora, care se înscriu în mod vizibil, lizibil, uşor de înţeles, într-o formă care să nu permită ştergerea şi să nu fie inscripţionate în locuri obscure, să nu fie întrerupte prin desen sau imagini, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnică, contract, instrucţiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoţesc produsul sau serviciul, în funcţie de natura acestuia”. 

Citi'i mai multe ştiri din Actualitate!

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră