Fenomen îngrijorător: 90% dintre firmele de asigurări decid repararea unor piese avariate și nu înlocuirea cu unele noi

16 Iun 2015
Fenomen îngrijorător: 90% dintre firmele de asigurări decid repararea unor piese avariate și nu înlocuirea cu unele noi

În ultimii 2 ani, peste 90% dintre societățile de asigurări din România au început să emită soluții tehnice de reparare a unor piese care de fapt ar trebui înlocuite. Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) atrage atenția tuturor proprietarilor de autovehicule din România asupra faptului că repararea bărilor de protecție din plastic ale autovehiculelor este o operație ilegală, neconformă și care pune în pericol siguranța rutieră.

Decizia de a repara respectivele piese cu scopul de a reduce costurile de despăgubire a devenit sarcină de serviciu pentru inspectorii de daune, angajați ai societăților de asigurări, funcționari care nu poartă nici un fel de răspundere pentru aceste soluții tehnice aberante, cu grave consecințe asupra siguranței în trafic atât pentru conducătorii auto, cât și pentru pietoni, susţine Cristian Muntean, Preşedintele ASSAI.

Repararea acestor repere nu poate fi efectuată în condiții de siguranță pentru că acele piese, atunci când sunt reparate (lipite), își pierd caracteristicile necesare de elasticitate și preluare a șocului în cazul unui impact. Producerea unui accident cu un pieton care este lovit cu o mașină astfel reparată poate face diferența dintre un accident cu vătămare corporală și ucidere din culpă.

Reparaţiile sunt mai ieftine

Asigurătorii români apelează la astfel de soluții tehnice pentru că repararea unei bări costa aproximativ 100 de lei, pe când achiziția uneia noi costă între 800 și 2.500 de lei în funcție de marca mașinii.
„De la Allianz Ţiriac şi Asirom -Vienna Insurance Group până la Carpatica și Astra Asigurări, asistăm la un fenomen care nu poate fi caracterizat decât ca o bătaie de joc la adresa legilor, condițiilor minime de siguranță rutieră și respectul față de asigurații români prin RCA, nevinovați de producerea unui accident. Fenomenul s-a extins însă și în cazul polițelor CASCO. Poate, în acest fel, înțelegem de ce sub 20% dintre șoferi își cumpără asigurare CASCO în România și aproximativ 72 – 74% dintre șoferii români își mai cumpără polițe RCA”, spune Muntean.
ASSAI a sesizat Poliția Română, Registrul Auto Român, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor şi Autoritatea de Supraveghere Financiară despre amploarea acestui fenomen. “Reamintim asiguraților români că principiul de bază al asigurării este aducerea bunului asigurat la starea inițială înainte de producerea evenimentului asigurat. Autovehiculele nu au fost puse în circulație de către producătorul auto echipate cu piese neconforme care pun în pericol siguranța rutieră”, a mai spus Munteanu.

Ce riscaţi în cazul reparării pieselor care trebuie înlocuite
1. Dacă bara reparată va fi distrusă într-un viitor accident, asigurătorul îi va despăgubi doar 50% din valoarea piesei noi, pe motiv că piesa de pe autovehiculul său nu a fost nouă, ci reparată. Ca atare, asiguratul CASCO sau păgubitul RCA va trebui să suporte 50% din valoarea acelei piese;
2. Lipsa unei garanții tehnice acordate “beneficiarului” pentru nişte reparații efectuate neconform şi ilegal;
3. Deprecierea valorii de revânzare a autovehiculului reparat neconform;
4. Încadrarea juridică diferită a șoferului într-un dosar penal, în cazul unui accident din care a rezultat uciderea din culpă a unui pieton din cauza unui impact cu o piesă reparată neconform. Acea piesă reparată neconform ar fi putut face diferența dintre viață și moarte pentru pietonul accidentat.

 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră